søndag 29. juni 2008

All informasjon gitt?

Såd å drøste ein gjeng heima på Rennesøy tidligare i kveld, så kom me i snakk om uærlige eiendomsmeglerar, bildemanipulering, og boligannonser som ikkje heilt fortalte heile sannheden. I den samenheng kom eg på ei bilannonsa som blei kjent gjennom diverse mediaoppmerksomhed i de ganske land for et par år tebage. Dei fleste har nok lest elle hørrt uddrag for denne annonså, som bere øveskriftå "Ny bakrute med sliten bil selges", men dersom der sko vore någen sjeler der ude som ikkje har fått me seg dette eksemplet på ærlighed i forbindelse me salg; les, le og lær....

Ny bakrute med sliten bil selges.
Vår stusselige Golf 2 søker ny eier. Golfen er i... tja.. ikke akkurat god stand, men vi gjør et forsøk. Her er litt mer spesifikasjoner så du vet hva du kan bli stolt eier av:
Helt ny bakrute (byttet i desember 06). Bilen har hull i kanalen på ihvertfall èn side og tar trolig inn mer vann en Titanic. Kløtsjen er halvdårlig og slurer når du tråkker på gassen som et mannfolk, noe som gir en litt kuul følelse av å nesten kjøre automatgir. Bakluka kan ikke låses, og står selvsagt ikke oppe av seg selv, men det hender det går an å lukke den. Høyre vindu fremme tok kvelden og ville bare skli ned, men dette er nå limt godt fast i lukket stilling så den saken er biff. Døren kan være litt knotete å få åpnet på førersiden da håndtaket suger, men på passasjersiden er det tipp topp. Skal du derimot inn i baksetet må du allikevel benytte deg av førersiden da passasjersetet har rustet fast i bakre stilling. Lysbryter til hovedlyset henger og dingler uttafor dæsjbordet, men kan fint brukes dersom du holder fast selve bryteren før du trykker. Det medfølger helt nytt Biltemabatteri, men som desverre er utladet akkurat nå da bilen har en tedens til å tappe strøm når den står litt. Alt av lys virker og tuta funker kjempebra. Det er alarm på bilen som slår seg på hver gang du lukker førerdøra slik at stakkaren som sitter igjen inni lett utløser den ved en ørliten bevegelse. For å unngå for store frustrasjoner er lyden koblet fra, så alarmen opptrer kun som heftig blinking fra varsellysene. Vindusviskeren bak virker ikke og vindusviskeren fremme burde nok heller stått på innsiden av ruta, men du kan få med en klut til å tørke fukten fra ruta med. Bilen har fått en liten trøkk foran så støtfangeren henger litt.
Dette er bilen for deg som setter pris påen fuktig kjøretur. Du trenger faktisk ikke vadestøvler, men antrekk som tåler litt vann kan være en fordel da kondensdryppingen fra taket og speilet til tider kan være litt mer en strengt tatt nødvendig. Rånete basskasse/høytalergreie i bagasjerommet og wunderbaum i speilet kan følge med til ny eier om ønskelig.

Vel.. Så et lite sluttord:

Bilen virker faktisk helt greit. Den er igrunn helt OK å kjøre, og starter daglig uten problem så lenge den ikke står over en lenger periode og tapper strøm. Slurer som sagt litt når du tråkker helt flatt (kona har ikke merket sluringa), men er igrunn temmelig sprek ellers (kona og). Fuktproblemene har kun vært med det været vi har hatt i høst/vinter. Den var tørr og fin i sommer. Jeg er usikker på hvordan det ligger an med rust i bærende konstruksjoner, men bilen ble godkjent Aug.05 så den kan ikke være helt håpløs.
Tror ikke jeg har hold tilbake noen opplysninger nå. Ring om det skulle være noe.




Ingen kommentarer: